Seat Ibiza Sport-Up SC 2009 - autotest
Geschreven door Vincent van Eijk - 31 januari 2009
Deze autotest werd ons aangeboden door SEAT-importeur Pon Car.
SISCSU - Seat Ibiza Sport Coupé Sport-Up
Een fris windje
Ondanks de huidige crisis in de automobielindustrie heeft Seat weer een frisse wind laten waaien. Zo heeft het merk onlangs de Exeo ge•ntroduceerd en het populaire model Ibiza een complete make-over gegeven. De kleinere modellen zoals de Ibiza worden steeds volwassener en meer serieus genomen op de weg. Ik kan alvast verklappen dat de Ibiza er ten opzichte van het vorige model (ook een prima auto hoor!) met sprongen op vooruit is gegaan. Verder is er een, ik mag wel zeggen, meer dan uitgebreide keuze in type (Reference, Style en Sport-Up) en soort motor dus het zal nog moeilijk kiezen worden voor een potenti‘le koper.

Huh, een 1.4?
Dit was het eerste wat ik dacht toen ik bij PON de sleutel overhandigd kreeg. De Ibiza leek wel een Cupra zoals hij erbij stond, er was namelijk een optionele Seat bodykit gemonteerd ter waarde van €2.995,- en in combinatie met de felblauwe kleur lijkt het een bommetje op wielen. Ik zeg 'lijkt' want het vermogen van 85 Pk en 132 Nm koppel houdt niet over in combinatie met een leeggewicht van 975 kilo. De Ibiza kan redelijk met het verkeer meekomen mits het motortje flink toeren maakt want onder de 3.000 toeren is de auto zo dood als een pier. Bij het accelereren op hogere snelheden zoals op de snelweg gaat het echt tergend langzaam. Vanaf 100 km/u is de fut er echt volledig uit. Na veel geduld heb ik uiteindelijk een snelheid van 160 km/u weten te halen en veel meer zat er ook niet in.In mijn ogen is de 1.4 motor alleen geschikt voor mensen met een gezapige rijstijl. Ik heb me dan ook verbaasd dat er ook nog een 1.2 liter motor in de Ibiza leverbaar is. Volgens mij is de 1.2 liter motor alleen geschikt voor een ritje naar de Appie of de kinderen naar zwemles brengen ofzo. Ik weet zeker dat deze Ibiza met de 1.6 liter benzinemotor (105 Pk) dan wel de 1.9 liter dieselmotor (90 of 105 Pk) een veel betere combi is en de auto dan veel beter tot z'n recht komt (met iemand als jij erin vergat je erbij te schrijven, red.). De 1.6 liter benzinemotor is geloof het of niet zelfs leverbaar met 7-traps DSG versnellingsbak, echt toppie! Die laatste had ik dolgraag even gereden dat mag duidelijk zijn.

Wat een (slome) eikel!
Door het snelle uiterlijk van de Ibiza heb ik veel automoblisten naast me gehad bij het stoplicht die wel zin hadden in een sprintje. Een paar keer ben ik de confrontatie aangegaan en die heb ik allemaal verlorenÉ hierna heb ik een andere tactiek bedacht en die gaat als volgt; bij een potenti‘le tegenstander heel aandachtig naar het stoplicht gaan loeren en steeds een stukje naar voren rijden. Wanneer het licht op groen springt zal de 'tegenstander' geheid met een rotgang wegrijden! Vervolgens rij ik dan op m'n dooiste akkertje weg en dan voel ik me toch een beetje de winnaar. Wij, als redacteurs, laten ons gewoon nooit uitdagen, ha, ha!

Geweldig
De Ibiza in Sport-Up uitvoering heeft een sportiever onderstel waardoor de auto vrij stug is. Bij richels en kuilen in de weg vond ik de Ibiza wel heel erg stug en waren de oneffenheden erg duidelijk voelbaar. De positieve keerzijde hiervan is dat de auto in bochten minimaal overhelt en je deze Ibiza onnoemelijk hard door bochten kan hoeken. Echt niet normaal hoe gruwelijk je tekeer kan gaan met deze auto. Ik vind de wegligging beter als die van een Suzuki Swift (en die vond ik al retegoed destijds). Als je het echt te bont maakt glijdt de Ibiza vrij snel over de voorwielen weg. Het wegglijden over de voorwielen gaat best abrupt zonder een duidelijk signaal dat je bij de grens bent. Maar zoals ik al aangaf heb je het dan wel héél erg bont gemaakt. Waar ik wel van stond te kijken is dat de Ibiza tijdens een ritje opeens achter volledig uitbrak zonder enige waarschuwing en bij een normale snelheid. Ik ga er dan ook vanuit dat er iets op de weg heeft gelegen en dit niet aan de Ibiza te wijten is. Toevallig had Daan die week ook net zo'n totaal onverwachte uitglijer bij normale snelheid met een driewielige Piaggio motorscooter die hij niet anders kon verklaren dan vies wegdek (olie, pekel en andere drek).



Doe normaal dan doe je al gek genoeg
In dit soort situaties blijkt maar weer hoe belangrijk het is om een normale zithouding aan te nemen in de auto. Dus de stoel in een normale stand (geen ligstand zoals veel automobilisten doen), de stoel zover naar achter dat bij gestrekte armen je polsen op het stuur rusten en natuurlijk altijd met beide handen aan het stuur rijden. Als je er eens op gaat letten blijken er behoorlijk veel mensen op een rare manier achter het stuur zitten. Dit soort figuren kunnen tijdens een noodsituatie nooit snel genoeg reageren en lopen dan ook serieus kans om te crashen met alle gevolgen van dien.

Lekker sturen
De bediening van de Ibiza is prima voor elkaar. Het sturen gaat bij lage snelheid vrij licht maar bij hogere snelheid is er lekker veel feedback in het stuur zodat je de auto goed kan plaatsen. De versnellingbak van de Ibiza schakelt licht en trefzeker met korte slagen zoals dit bij een sportieve auto als deze hoort. Zoals Daan ook al in zijn verslag van de Ibiza 1.9 TDI schreef mogen van mij de remmen ook bijteriger. Op de remwerking is verder niets aan te merken als je flink doortrapt maar ik mis een beetje de bite. Toen ik een rondje om de auto liep viel het me op dat de auto achteraan is uitgerust met trommelremmen. Dit is niet meer echt van deze tijd dacht ik. Samen met de open 17-inch lichtmetalen velgen die op de Ibiza gemonteerd zitten oogt dit ook niet zo mooi.

Goed uitgerust
Qua luxe ben ik bij de Ibiza niks tekort gekomen. Zo'n beetje alles wat je ook in de duurdere klasse vindt is ook op deze Ibiza gemonteerd. Hierbij moet je zoal denken aan volautomatische airco, bochtverlichting, cruisecontrol, geïntegreerde radio/cd met MP3 en elektrisch inklapbare spiegels. Doordat een aantal zaken optioneel is tikt het prijskaartje bijna de 21k aan. Veel geld maar de Ibiza is het dubbel en dwars waard wat mij betreft. Zodra je de deur van de Ibiza opent waan je jezelf echt in een auto van een klasse hoger. De afwerking en het materiaalgebruik zijn echt subliem. Overal zijn mooie en zachte materialen gebruikt. Er zijn ook nergens ongelijke naden of scherpe kantjes te ontdekken. Tijdens een ritje over een klinkerweg bleek de Ibiza ook muisstil te zijn, geen irritant gerammel gelukkig. Een rammelend interieur kan ik echt heel slecht tegen, ik vind dat zacht uitgedrukt superirritant! De ergonomie is ook dik in orde, alle schakelaars en knoppen zitten op de plek waar je ze verwacht. De stoelen zitten fantastisch, lekker stevig en veel steun rond je lichaam. Achterin de Ibiza zitten is wat minder, vrij weinig hoofdruimte door de stijl aflopende daklijn. Voor kinderen zal dit echter geen probleem zijn. Tenslotte wil ik nog even vermelden dat de audioinstallatie van de Ibiza echt goed klinkt, loepzuiver en een lekkere bass. Voor de zekerheid heb ik nog even gezocht naar een subwoofer maar deze niet gevonden. Die bass komt dan toch echt uit de speakers in de deur. Toppie! Ook fijn dat de cd-speler ook gewoon gebrande Mp3's leest. Dat is tegenwoordig nog steeds niet vanzelfsprekend...

Bekijk ook:
Specificaties >>
Foto's >>