Toyota Yaris Dynamic 1.5 Full Hybrid 2012 - autotest
Geschreven door Daan van der Keur - 09 januari 2013
Deze testauto werd ons aangeboden door Toyota Nederland
Snap uw auto!
Na de Toyota Auris is nu ook de Toyota Yaris verkrijgbaar als Full Hybrid. Veel autojournalisten vinden de Toyota Prius Full Hybrid nog steeds een draak van een auto, maar ik ben een fan vanaf de allereerste meter dat ik ermee gereden heb. Het 'Full Hybrid-concept' van Toyota deugt en werkt ook gewoon goed in de praktijk. Het aan- en uitschakelen van de benzinemotor gaat zo naadloos mooi dat je daardoor nauwelijks beseft hoe geniaal deze hybridetechniek van Toyota is. Ga er maar aanstaan, een auto maken waarvan de benzinemotor elektrisch rijdend bij 70 km/u aanspringt, zonder dat je daar ook maar iets van merkt. Geen schokken in de aandrijving of vibraties in de carrosserie, helemaal niets van dat alles! Na de introductie van de Toyota Prius zo'n 15 jaar geleden in Japan, hebben op dat moment denk ik maar weinig technici kunnen bevroeden dat dit Full Hybrid-concept ook toegepast zou gaan worden in n van de kleinste Toyota's. Dat heeft alles te maken met de technologische ontwikkelingen van de afgelopen 15 jaar. Door nieuwe technieken en materialen zijn de onderdelen van de Hybride-aandrijflijn kleiner, lichter maar vooral ook een stuk goedkoper geworden. [quote Toyota.nl] Toyota heeft de Yaris voorzien van een volledig nieuwe Full Hybrid aandrijflijn. Daarin werkt een nieuw ontwikkelde 1,5-liter Atkinson cycle benzinemotor nauw samen met twee krachtige elektromotoren. De aandrijflijn is maar liefst 42 kilogram lichter dan die uit de Toyota Auris Full Hybrid. [/quote Toyota.nl] De kleine auto's van Toyota zijn al zuinig, maar als Full Hybrid kan het dus nog weer zuiniger! Voordeel t.o.v. een vergelijkbare diesel is dat de CO2/NOx-uitstoot lager is, terwijl het verbruik net zo extreem laag is. Maar het grootste voordeel is natuurlijk de veel lagere uitstoot aan fijnstof, want die is van een auto met een dieselmotor veel hoger. Al met al is het uitbrengen van de Toyota Yaris Full Hybrid een hele slimme zet van Toyota. Kleine auto's scoren in crisistijd, maar kleine, zr zuinige auto's met een zr lage uitstoot nog veel meer vanwege het gunstige A-label n de belastingvoordelen.

Wat ik het knappe vind aan deze Toyota Yaris Full Hybrid is de ronduit lage vanaf-prijs. De Comfort-uitvoering is er namelijk al voor de prijs van slechts 17.990,- (de Dynamic die ik gereden heb kost 20.635,-), en dat is gezien de geavanceerde techniek een lage prijs. Lager dan ik in mijn hoofd had toen ik de gedrukte prijslijst opende. Het feit dat Toyota als enige Japanse autofabrikant nog stijgende verkopen laat zien, zegt genoeg over de ver vooruitziende blik dit Toyota heeft gehad met de introductie van de Prius destijds. Alle kritiek op de Toyota Prius is volledig ongegrond gebleken. Zo is er ooit een artikel verschenen waarin stond dat de Hummer milieuvriendelijker zou zijn dan de Toyota Prius. Tja een Amerikaanse universiteit die het opneemt voor "Made in the USA" lijkt mij nou niet bepaald onafhankelijk in zijn mening. Neem alleen al dit ene puntje uit hun onderzoek: "Een Hummer gaat 300.000 mijl mee, een Prius maar 100.000." Een grove leugen want er rijden Priussen rond met 1.000.000 km op de teller met nog steeds het originele Nikkel-hydride accupakket. Wat men ook beweert, wat voor rekenmodellen men ook verzint, niemand kan mij wijs maken dat een gewone auto milieuvriendelijker is dan een hybride la de Toyota Prius Full Hybrid/Auris Full Hybrid/Yaris Full Hybrid. De belangrijkste reden dat veel autojournalisten de Full Hybrids van Toyota maar niks vinden komt omdat ze: A de Continue Variabele Transmissie (=CVT) waardeloos vinden want die loeit altijd zo zeggen ze, B omdat ze de lage verbruikscijfers die Toyota opgeeft voor haar Full Hybrids niet halen en C omdat ze het design van de Toyota's niet mooi vinden. Mijn reactie op deze kritiek is: A ze kunnen niet rijden, B ze kunnen niet rijden en C nee Audi/BMW/Mercedes maken mooie auto's zeg, ha, ha, er is niets conservatiever dan gruwelijk saai Duits design.

Natte bende
's Ochtends was het nog droog maar toen ik 's middags op de motor stapte richting Raamsdonksveer begon het te regenen. Het was ronduit baggerweer, zo nat dat toen ik het terrein van Toyota op reed ik zwemmende kamelen links van mij zag! Instappen en wegwezen was geen probleem, want de startprocedure is hetzelfde als die van alle andere Full Hybrids. Zitten, op de startknop drukken, waarna alles aanspringt behalve de verbrandingsmotor, gas geven en heel stil wegrijden. Alhoewel wegrijden? Wel even eerst de stoel, het stuur en de spiegels afstellen. Nou ja afstellen? Op de juiste manier afstellen want heel veel automobilisten (en ook autojournalisten!) weten absoluut niet hoe ze hun stoel, stuur en spiegels op de juiste manier af moeten stellen. Bekijk daarom eens rustig dit instructiefilmpje van Mike van den Bos (van BOS Driver Academy) waarin alles netjes uitgelegd wordt - www.youtube.com/watch?v=u2Kie5HTbno - en ga het zelf ook eens proberen zou ik zeggen. Op de snelweg kon ik lekker doorrijden, alleen om echt vaart te maken moest ik het gaspedaal wel eventjes diep intrappen. Eenmaal op snelheid was het een kwestie van cruise control aan en richting Leiden kachelen. In de buurt van Den Haag zag ik plotseling een file opdoemen, en vlakbij de fly-over zag ik dat de baan richting Den Haag volledig afgesloten was. Richting Amsterdam liep het daardoor helemaal vast, en dus ben ik snel rechtsaf geslagen richting Zoetermeer. Afgezien van een kort stukje rijdende file kon ik daarna snel doorrijden richting Zoetermeer, een route die ik al heel lang niet meer heb gereden. Mooiste aan deze route is de grote superrotonde in Zoetermeer, er is geen enkele rotonde in Zuid-Holland die daaraan kan tippen. Helaas stond er een auto voor mij die ook nog eens de verkeerde baan aanhield, waardoor ik noodgedwongen als een bejaarde over de rotonde heen moest rijden. Bij het verlaten van de rotonde kon ik eindelijk het gas erop zetten, en dat voelde goed aan ondanks het feit dat dit geen sportieve hatchback is. Even verderop is de afslag naar Zoeterwoude/Leiden en daar had ik wel de mazzel precies goed te staan bij het eerste stoplicht. Daardoor kon ik bij het tweede stoplicht van binnen naar buiten snijden, en ondanks het (naar later bleek puur gevoelsmatig) behoorlijk overhellen bleef de Toyota Yaris prima op de ideale lijn.

De weg van Zoetermeer naar Leiden is kaarsrecht en vrij saai, een prima gelegenheid om eindelijk het elektrisch rijden uit te testen. De provinciale weg is vanaf Stompwijk 60 km/u en bij die snelheid kun je elektrisch rijden met de Toyota Yaris Full Hybrid. Even doortrekken naar 65 km/u, gas los laten, bij 60 km/u de cruise control inschakelen et voila je rijdt elektrisch 60 km/u. Bij de Lammebrug in Leiden kwam ik gelukkig ook weer vooraan te staan bij het stoplicht. Dit is n van mijn favoriete bochten omdat-ie zo lastig in te schatten is. Het leukste blijft het om links vooraan te staan in een lullige auto met een snelle bak naast je, zoiets als me met de Peugeot 3008 HYbrid4 overkwam. Dit keer had ik ook geluk, want er kwam een dikke BMW naast me staan. Een acceleratietijd van 0-100 km/u in 11,8 seconden lijkt de Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid te degraderen tot een kansloze miezerige mier. Maar wat veel automobilisten vergeten is dat een automaat met CVT vlot uit de startblokken schiet. Door de korte aanloop naar de bocht heb je hier helemaal niets aan Pk's maar wel alles aan een vet koppel, en dat is van deze Toyota Yaris zelfs meer dan de 1.4 liter dieselversie! Okay bij iets meer toeren dan de dieselversie, maar met een koppel >250Nm (benzinemotor+elektromotor) kun je veel grote auto's behoorlijk verrassen zoals de BMW naast mij dus. Eenmaal in de bocht is het de kunst het gas erop te houden, in deze mooie maar tevens erg lastige bocht. Even dacht ik: "Ai, ai, ai ik was iets te enthousiast!", maar het gevoel van op 4 wielen door de bocht glijdend maakte alles goed. Bye, bye, beemer!

Superweer!
Was het tijdens de testweek van de Hyundai Veloster Turbo een en al kommer en kwel, zo niet met deze Toyota Yaris Full Hybrid. Zaterdag scheen de zon met een stralend blauwe hemel als achtergrond, een betere dag voor een fotoshoot had ik me niet kunnen wensen. Mooie sfeerfoto's maken is dan zo ongelofelijk veel makkelijker dan met een bewolkte lucht (=moeilijker en spannender), dat is gewoon geen vergelijk. Ik besloot weer eens naar Noordwijk aan Zee te gaan voor een fotoshoot, een kleine fraaie witte auto in de mooie pittoreske strandomgeving past uitstekend. Na het downloaden van de foto's op mijn Macbook wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt. Wat mij meteen opviel aan de actiefoto's is het minder sterk overhellen van de Toyota Yaris Full Hybrid in snel genomen bochten. In de auto zittend voelt het namelijk heel anders aan, weer een mooi voorbeeld waar ik er dus gevoelsmatig volledig naast bleek te zitten. Redenerend vanuit de vering/demping klopt het echter wel, die is namelijk niet zo comfortabel als ik verwacht had. Ik vind de vering/demping meer naar de sportieve dan naar de comfortabele kant neigen. Zo bezien klopt het dan ook dat deze auto niet zo sterk overhelt in snel genomen bochten, en dat is ook duidelijk te zien op de actiefoto's. Kijk maar eens goed naar de actiefoto's van de Renault Twingo, dat is wat je noemt pas echt overhellen! Wel verwacht ik dat deze Toyota Yaris Full Hybrid na het vorderen van de kilometerstand, wat minder sportief aan zal gaan voelen op snelheidsbrekers en de wat hogere verkeersdrempels. De auto die ik mee had gekregen had nog maar weinig kilometers op de teller staan, en het wat harde aanspreken (ook wel stick-slip genoemd) van de vering/demping wijd ik dan ook aan nieuwigheid. Dat duurdere auto's daar minder vaak of geen last van hebben heeft te maken met de kwaliteit van de gebruikte materialen in de schokbrekers. En dat duurdere auto's, zoals de Lexus-modellen, betere vering/demping hebben is dan ook niet meer dan logisch gezien de kostprijs.

De volgende dag moest ik met de familie op pad en kon ik mooi de zitruimte achterin testen. Maar voordat we op pad gingen heb ik eerst nog even de bagageruimte gemeten met de Samsonite kofferset. Op de website van Toyota had ik al gelezen dat door de slimme plaatsing van het accupakket onder de achterbank, de kofferbak niet zoveel kleiner is dan van de gewone Toyota Yaris. En dat klopt want met hoedenplank gaat er maar iets minder in, en zonder hoedenplank blijft er n 33-liter koffer buiten staan terwijl bij de gewone Toyota Yaris de complete hatchback kofferset erin past. Maar niet alleen de bagageruimte verrast, ook de zitruimte achterin verrast qua hoofd- en beenruimte. Ik denk dat er maar weinig hatchbacks van dit formaat zijn waarbij je zo ruim zit achterin, en dan is dit nota bene nog een hybride! Ook voorin is de zit prima, de bestuurdersstoel is in alle mogelijke standen te verstellen net als het stuur dat in hoogte n diepte verstelbaar is. Na de gewone vernieuwde Toyota Yaris heeft Toyota met deze 'Full Hybrid-versie' dus ook weer een dijk van een auto op de wielen gezet die op alle vlakken goed scoort. Nu het verbruik nog want daar draait het tenslotte allemaal om bij een hybride. En juist dat verbruik blijkt voor een aantal autojournalisten een hard punt van kritiek. Ze halen het door Toyota opgegeven verbruik niet, en dat zorgt voor nogal wat frustratie. Toch wel uitermate grappig dat juist de autojournalisten die grapjes maken over deze Beyaarden-auto (zie testverslag gewone Toyota Yaris) niet kunnen autorijden. En het wordt de bestuurder nota bene nog wel zo ontzettend makkelijk gemaakt, met behulp van de 'real-time' energiestromen op het display. Zelfs mijn jonge minderjarige neefjes (van de game-generatie) snappen dit nog!

D test
Het is en blijft met zr grote voorsprong de leukste test voor mij die ik kan doen met een testauto, de opritbocht bij 't Heen in Katwijk aan Zee. Het VSC (Vehicle Stability Control) en TRC (Traction Control) van deze Toyota Yaris Full Hybrid kunnen helaas niet uitgezet worden. Maar dat mag de pret niet drukken, want wie weet trekt het VSC het niet als ik op de grens rijd. In een auto met CVT is deze bocht net wat spannender dan in een gewone handgeschakelde auto. Als ik in een handgeschakelde auto in de tweede versnelling het gas erop zet dan is dat niet te vergelijken met een CVT. De CVT zal vanaf het moment dat ik het gas erop zet direct richting het maximum toerental vliegen (en dus het maximum koppel!). Op het moment dat ik de opritbocht induik moet ik dus meteen geconcentreerd zijn op eventuele onverwachte dingen zoals uitbreken of onderstuur. Tot mijn grote verbazing kon ik het gas er vol op houden, zonder dat de Toyota Yaris Full Hybrid met zwaar onderstuur weg gleed. Het VSC/TRC doen hun werk dus werkelijk voorbeeldig. Uiteraard heb ik het daarna nog een paar keer geprobeerd, want dit was toch wel heel erg leuk om te doen. Maar ook nu weer lukte het me niet om de Toyota Yaris Full Hybrid uit te laten breken. Welk automagazine nu nog durft te beweren dat dit een beYaarden-auto is (zie mijn testverslag van de gewone Toyota Yaris) die redactie is niet goed bij zijn hoofd.

Na de opritbocht bij 't Heen ben ik nog even naar de rotonde bij de S-bocht naast voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden. De g-krachten zijn hier door het constante rechts-links-rechts-links-rechts in de bocht smijten behoorlijk heftig. Ik ben hier met menig testauto behoorlijk gaan glijden door de hoge g-krachten, met name als het wegdek nat is moet je hier serieus oppassen. Een lantaarnpaal, vluchtheuvels en rijbaanverhogingen geven nou niet bepaald mee. Ik had het stoplicht rechtsaf gelukkig groen, dat is wel zo lekker want die rechterbocht is alleen leuk als je al vaart hebt. Ik heb de Toyota Yaris Full Hybrid niet gespaard en echt plankgas door de bochten en over de rotonde heen gejaagd. Het ging allemaal zo makkelijk dat ik het dolgraag een keer met het VSC/TRC uit had willen proberen. De grip van de Bridgestone Ecopia EP25 (erg dure banden las ik op de Bridgestone website) is uitstekend, maar met het TRC en/of VSC uit kan dat heel anders zijn. Ik verwacht niet dat het slecht zal zijn gezien de kwaliteit van Bridgestone banden, maar ik kan er helaas niets over zeggen.

Relax
Dinsdag 2 januari mijn eerste werkdag in het nieuwe jaar, en dat is zoals altijd een heel erg rustig begin. Dat komt omdat we elk jaar een zogenaamde kerstsluiting hebben, en dat betekent dat alle vrouwen even stoppen met hormonen spuiten. Daardoor komt er na de eerste week altijd een grote hoos aan puncties aan, en dan is het altijd keihard maar tegelijkertijd zr geconcentreerd werken. Eitjes zoeken, zaad opwerken, eicellen injecteren, embryo's kweken, embryo's terugplaatsen, embryo's invriezen, n moment van onachtzaamheid kan desastreuze gevolgen hebben want een fout is vrijwel altijd onomkeerbaar. Het is exact hetzelfde als auto's testen, vering/demping voelen, het uiterste grensbereik opzoeken, grip van de banden aanvoelen, maximale bochtensnelheid, ook hier kan n moment van onachtzaamheid dan ook desastreuze gevolgen hebben. De avond van tevoren had ik mijn collega nog even ge-SMS't of hij ook moest werken, want dan kon ik hem ophalen dinsdagochtend. Na een aantal dagen testen was ik dag na dag alleen maar meer tevreden over deze Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid. Deze kleine hybride deugt en eigenlijk kan alleen de zuinigheidsrit nog roet in het eten gooien, want ik verwacht toch wel een uitermate laag verbruik.

De afgelopen dagen heb ik geprobeerd afwisselend te rijden, dan weer sportief en dan weer rustig. Ik wilde namelijk graag weten op wat voor gemiddeld verbruik ik dan uitkom. Toch had ik er best moeite mee om rustig op te trekken bij stoplichten, door het hoge gecombineerde vermogen/koppel in combinatie met de CVT gaat deze auto namelijk behoorlijk van kiet. Veel automobilisten waren elke keer weer verrast hoe snel ik uit de startblokken schoot, en dan probeerden ze 't bij het volgende stoplicht weer maar helaas pindakaas. Dat sommige autojournalisten schrijven dat je met deze auto niet sportief kan rijden is dan ook onzin. Op weg naar het NS-station hoek ik de Yaris nog even hard een haakse rechterbocht in, maar de auto geeft echt geen krimp k niet met koude banden. Na het ophalen van mijn collega verheugde ik me al op de koeienrotonde bij Leiderdorp. Bij het stoplicht voor de koeienrotonde kwam ik links naast een Lexus CT200h te staan, de duurdere kleinste broer van het luxemerk van Toyota. Bij groen gaf ik direct bij groen plankgas en bleef de Lexus vrij makkelijk voor. Bij de koeienrotonde minderde ik slechts een klein beetje vaart en vloog over de rotonderand heen. De balans van de auto (motorblok voorin + accupakket onder de achterbank) is perfect en ik gleed dan ook heel mooi over de rotonderand heen, en stuurde daarna heel mooi het asfalt weer op.



Zuinigheidsritten en zuiprit
De zoveelste hybride van Toyota en dus weer een mogelijkheid voor mij om te proberen een zeer laag verbruik te scoren. Maar dit keer heb ik niet n maar twee - totaal verschillende - zuinigheidsritten gedaan, en de reden daarvoor ligt in het feit dat ik in de stad meer gebruik kan maken van de elektromotor (scoort de Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid ook het laagste verbruik volgens Toyota) dan buiten de bebouwde kom. Op de provinciale wegen naar en door Zandvoort moest ik regelmatig 80 km/u, en soms ook 60 km/u, rijden. Bij een snelheid van 80 km/u staat de verbrandingsmotor altijd aan waardoor het verbruik dus altijd hoger uit zal vallen in vergelijking met een stadszuinigheidsrit. Nadat ik de benzinetank van de Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid had vol gegooid in 't Heen, reed ik elektrisch weg en via de rotonde heel rustig de N206 op waarna ik direct de cruise control inschakelde. Tijdens het rijden had ik constant het display op "CAR" staan, wat inhoudt dat ik precies kan zien of ik op de benzinemotor/elektrisch/beiden reed. Het is erg leuk om te zien hoe snel alle mogelijkheden elkaar afwisselen. Ik kan mij herinneren dat toen ik de allereerste Prius heb getest dit niet zo snel en tegelijkertijd ging. Maar ja in de tussentijd is de hybridetechniek (lichter en kleiner accupakket, lichtere en kleinere elektromotor, snelheid computersysteem, nieuwe betere software) niet stil blijven staan, en dat kon ik heel goed zien aan de hand van wat ik op het display zag gebeuren.

Het was een erg mooie rit, de zon scheen en het was lekker rustig op de weg. Toch moet je juist dan erg goed opletten want omdat de meest onverwachte dingen kunnen gebeuren. Zoals die keer dat er een vuilniswagen stilstond middenin een bocht, of iemand die de weg kwijt was zomaar op stil ging staan op een doorgaande weg. Maar gelukkig bleven dit soort dingen me dit keer bespaard. Wel moest ik stoppen voor een rood stoplicht in Bentveld, maar achteraf had ik dat kunnen voorkomen door eerder af te remmen op de motorrem (=B-stand zie foto). Met de Lexus CT200h heb ik boven de 1:30 gescoord tijdens een dergelijke zuinigheidsrit, maar mijn gevoel zei dat ik een dergelijke score dit keer niet zou gaan halen. Nou moet ik wel zeggen dat beide auto's onvergelijkbaar zijn, want het 'Full Hybrid-systeem' is aangepast aan de wensen van Lexus en dus niet hetzelfde. De route via het circuitpark bleek nog steeds afgesloten en dus moest ik de centrumroute nemen. Geen straf want ook die route is erg mooi en net zo lastig. Er deden zich de rest van de route geen problemen voor en het is bij n keer remmen gebleven, een hele nette score. Dan het aftanken bij dezelfde benzinepomp in 't Heen. Na snel hoofdrekenen kwam ik uit op exact 1:28, een hele nette waarde afgezet tegen de door Toyota opgegeven 1:27.

Zuiprit
Normaal gesproken doe ik nooit aan zuipritten met dit soort eco-auto's, maar ik was toch wel benieuwd hoe hoog het verbruik zou uitkomen bij alleen maar planken. Ik besloot om over de A44 naar Schiphol te rijden en daar om te draaien, en dan weer plankgas naar Leiden te rijden. Met snelheden van 130-160 km/u, en bij inhalen elke keer plank gas geven, ben ik op en neer naar Schiphol gereden. Omdat bij terugkomst in Leiden twee van de vier pompen van de Tango gesloten waren, en er dus een lange rij stond ben ik eerst maar even gaan eten. Na het eten las ik nog even de brochure van Toyota en zag dat het verbruik tijdens een stadsrit op 1:29,4 uit zou moeten komen. Ik baalde behoorlijk dat ik tijdens mijn normale zuinigheidsrit maar 1:28 had gescoord, maar begreep ook waardoor dat kwam. Toch zat het me niet lekker en dus besloot ik om na het aftanken van de zuiprit, een stadszuinigheidsrit te gaan maken door Katwijk aan Zee, Rijnsburg en Leiden. Ik wilde kijken of ik door veel elektrisch te rijden, het verbruik zo zou kunnen drukken dat ik toch boven die 1:30 uit zou komen. Het aftanken na de zuiprit leverde een verbijsterende 1:11,25 op, zo hoog kan het verbruik van een zuinige auto dus zijn als je de rijstijl van de gemiddelde leaserijder aanhoudt. Met zo'n rijstijl is het uit milieu-oogpunt dus eigenlijk totaal zinloos om een dergelijke auto met A-label te kopen. Ik zal je ze echter de kost geven hoeveel leaserijders zo rijden in hun Toyota Prius of Honda Civic Hybrid. Maar niet alleen leaserijders scoren slecht qua verbruik, ook veel autojournalisten en kopers van hybrides klagen. Ik heb nog even een rondje internet gedaan langs de automagazines en de verschillende autoforums. Conclusie: zowel autojournalisten als kopers klagen dat ze door Toyota opgegeven verbruikswaarden niet halen. Gek genoeg zoeken ze de fout echter niet bij zichzelf, want naar mijn mening kunnen ze gewoon niet rijden. Waarom haal ik dan wel makkelijk de door Toyota opgegeven verbruikswaarden, en zelfs ruim beter dan dat! Tijdens de zuiprit viel me trouwens nog iets op waar ik tot dan toe geen aandacht aan had geschonken. De Toyota Yaris Full Hybrid bleek namelijk erg stil te zijn bij snelheden van 130-160 km/u, verrassend stil zelfs. Gezien de luchtweerstand cofficint van slechts 0,286 Cw van sta ik daar echter niet van te kijken.

Stadszuinigheidsrit
Na het aftanken in Rijnsburg ben ik verder gereden naar Katwijk aan Zee, met een superzuinig gasvoetje. Vrijwel constant moest ik en op de weg en op het display kijken (stand CAR met alle mogelijkheden=benzinemotor/elektrisch/beiden), om zodoende zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Als de benzinemotor aansloeg liet ik het gas even los of drukte op "cancel" van de cruise control. Vaak was even gas lossen genoeg om weer elektrisch verder te kunnen rijden. Soms sloeg de benzinemotor echter aan en bleef die aan wat ik ook probeerde. Maar dat waren gelukkig maar korte momenten zodat het benzineverbruik binnen de perken bleef, althans dat hoopte ik. Het lastigst zijn al die momenten in de stad waar ik op moet trekken bij een stoplicht. Met een auto achter mij moest ik sneller optrekken dan zonder, in het laatste geval kon ik heel rustig elektrisch wegrijden en proberen heel langzaam richting de 40-50 km/u te gaan. Even een klein beetje teveel gas geven en de benzinemotor slaat aan. De meeste keren kwam ik er echter niet onderuit en moest ik even iets sneller optrekken met de benzinemotor, vervolgens bij 40-50 km/u het gas lossen en op de cruise control elektrisch verder rijden. Om het onderste uit de kan te halen moest ik ongelofelijk geconcentreerd rijden, maar dat is dan ook wel een grote uitdaging. Om kilometers te maken in een stadse omgeving ben je wel even bezig. Na een uur rijden had ik nog maar amper 30 kilometer op de tripmeter staan, dat schiet dus gewoon niet op maar dat wist ik van tevoren. Ik moest op dat moment weer terugdenken aan mijn motorrit in Armeni langs de Turkse grens (september 2012), want ook daar kwam ik amper boven de 30-50 km/u uit. Op zo'n moment doe je heel erg lang over een afstand van slechts 150 kilometer. Ik reed zo langzaam niet omdat ik zuinig wilde rijden, maar vanwege het absurd slechte wegdek. Het was daar letterlijk asfalt tussen de gaten. Op www.facebook.com/RuslandreisDaan kun je alles lezen over mijn motorreis.

En zo reed ik maar rondjes door Leiden, weer naar Rijnsburg en weer naar Katwijk aan Zee. Dit was toch wel n van mijn lastigste zuinigheidsritjes die ik ooit heb gedaan, maar ook de meest uitdagende want ik wilde pers boven de 1:30 scoren. Door mij overal netjes aan de snelheid te houden kreeg ik de nodige bumperklevers achter me. Vrijwel niemand houdt zich aan 30 km/u in de 30-zones. Maar ook 50 km/u in de stad is voor de meesten erg lastig, vooral voor buschauffeurs die na het einde van hun dienst snel naar huis willen. Op een gegeven moment klapte een bumperklevende chauffeur van een grote stadsbus bijna achter op mij. Ik moest vol in de remmen - die gelukkig uitstekend vertragen en goed te doseren zijn - voor een auto die plotseling stil ging staan om in te parkeren, zonder dat de bestuurder richting had aangegeven. Omdat ik genoeg afstand hield stond ik ruim op tijd stil, maar de bumperklevende buschauffeur reed bijna bij me naar binnen. Op minder dan een halve meter kwam hij stil te staan achter mij. Ik dacht zal ik nog uitstappen en vragen waarom hij geen afstand houdt, maar ik had er geen eens zin in want dat soort figuren zijn zo hardleers. Ik reed rustig verder en toen ik zag dat ik eindelijk genoeg kilometers had gemaakt ben ik weer naar de Tinq in Rijnsburg gereden om de tank vol te gooien. Nou ja vol gooien? De benzinemeter was totaal niet van zijn plek gekomen, dus dat was in ieder geval een goed teken. Ik was dan ook zeer benieuwd naar de uitslag van deze allereerste stadszuinigheidsrit! Nadat ik de benzinedop er weer op had gedraaid, kwam intussen het bonnetje uit de printer. Toyota bleek helemaal gelijk te hebben, in de stad is deze Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid inderdaad zuiniger dan op de buitenwegen. Een verbruik van slechts 1:33,9 is mijn nieuwe record voor een benzine-auto. Fantastisch van Toyota en ikke! N.B.: om zo zuinig te kunnen rijden is het wel zaak zo vloeiend mogelijk te rijden en zoveel mogelijk gebruik te maken van de motorrem=B-stand (zie foto).

Leiden->Raamsdonksveer
Op de laatste dag besloot ik er nog een snelwegzuinigheidsrit aan vast te knopen. Vlak naast mijn woonwijk kan ik namelijk direct de A44 oprijden, en via de N44 beland ik dan achtereenvolgens op de A12, A13, A20, A16, A15 en A27 in Raamsdonksveer. Ik reed dus vrijwel uitsluitend snelweg, en omdat het vrijdag nog kerstvakantie was had ik geen beter moment uit kunnen kiezen. Op zo'n rustige dag kan ik namelijk met vrijwel constante snelheid - uiteraard op de cruise control! - van Leiden naar Raamsdonksveer rijden. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk op de cruise control te rijden, en heb me overal aan de geldende maximum snelheid gehouden. Ik gokte erop dat ik iets van 1:27 zou halen, dat leek me wel een redelijk verbruik voor de snelweg waar ik gn gebruik kan maken van de elektromotor. Dat is niet helemaal waar wat ik nu schrijf, ik moet schrijven dat ik niet elektrisch kan rijden bij dergelijk hoge snelheden. De elektromotor springt namelijk wel degelijk bij! Door het display constant op CAR (=real-time weergegeven energiestromen) te zetten, kon ik constant zien wat er elke seconde gebeurde. Zo kon ik zien dat als ik met 100 km/u op de cruise control een tunnel in reed (omlaag) onder een rivier door, dat dan bij het uitrijden van de tunnel (omhoog) de elektromotor even bijsprong om wat extra trekkracht te leveren. De computer bepaalt dus wanneer de elektromotor bijspringt, dan wel wanneer de Toyota Yaris Full Hybrid volledig elektrisch rijdt. Maar ook dat is niet helemaal waar, want soms bepaalt de computer dat de verbrandingsmotor aanspringt terwijl ik dat helemaal niet wil!

Dat is echter heel makkelijk te omzeilen door even het gas los te laten, en daarna voorzichtig opnieuw gas te geven. 9 van de 10 keer rijdt de Toyota Yaris Full Hybrid dan elektrisch verder. Zuinig rijden is dus gewoon niets anders dan heel veel oefenen, maar vooral k je auto goed leren kennen. Door constant op het display heel goed naar de real-time energiestromen te kijken in relatie tot de snelheid, gas geven, gas lossen, opnieuw (snel/voorzichtig) gas geven, en vooral ook de B-stand (motorrem) te gebruiken, kom je er vanzelf achter hoe je het zuinigst kan rijden. Iedere autojournalist die beweert dat de door Toyota opgegeven verbruikswaarden onhaalbaar zijn die heeft deze auto dus gewoon niet goed getest, of misschien nog wat harder gesteld die kan gewoon niet autorijden! Aftanken van een Toyota of Lexus doe ik altijd in Werkendam (vlakbij Raamsdonksveer) omdat die benzinepomp ook een wasstraat heeft. Ik was totaal flabbergasted toen ik na enig rekenwerk uitkwam op een verbruik van 1:33,16. Ja je leest het goed een verbruik van zeer ruim boven de 1:30 na nota bene een snelwegrit. Dit had ik totaal niet verwacht, maar blijkbaar doet zr netjes op de cruise control rijden grote wonderen. Ik ben uiteraard erg blij met alle verbruikswaarden, behalve de 1:11,25 dan maar dat was dan ook bewust gedaan. Waarmee ik maar wil zeggen dat je zowel bewust een hoog als een laag verbruik kunt halen, en dat heeft alles te maken met training, kennis van zaken en een rustig gasvoetje MEER NIET!

Groene auto's versus leaserijders
Vlak na het testen van de Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid verscheen er een bericht in de pers, waarin stond dat groene auto's helemaal niet zo zuinig blijken te zijn. De verbruikscijfers bleken afkomstig van jawel u leest het goed duizenden "leaserijders" die tanken met een pas van de firma Travelcard. Het onderzoek naar deze was uitgevoerd door Travelcard in opdracht van de NOS. Nou is een gevoelige gasvoet en dus een laag verbruik absoluut niet aan de gemiddelde leaserijder besteed. Die kennen maar n stand en dat is plankgas, overal te hard rijden, bumperkleven, kortom praat me er niet van. Ik heb regelmatig bij een leaserijder in de auto gezeten, en ik heb er nog nooit n kunnen betrappen op een nette en tevens zuinige rijstijl. Kortom leaserijders en een laag verbruik is volledig met elkaar in tegenspraak! Dat juist het verbruik van deze groep zuipende automobilisten als representatief voor de Nederlandse automobilist wordt beschouwd in de pers verbaast mij zeer. Het verbruik dat een autofabrikant opgeeft is uiteraard niet gebaseerd op altijd en overal plankgas en/of te snel rijden. Ik heb in bovenstaand testverslag duidelijk laten zien wat het verschil is tussen rijden als een leaserijder (verbruik 1:11,25) en rijden als een normale automobilist (1:28-1:33,9), die in tegenstelling tot de leaserijder zijn benzine zelf moet betalen, en dus zo zuinig mogelijk zal proberen te rijden.

Het verbaast mij dat de NOS deze cijfers klakkeloos heeft overgenomen en ze als een waarheid presenteert. Natuurlijk zijn de verbruiksmetingen zoals ze voorgeschreven worden door de Europese Unie voor verbetering vatbaar, maar dat de opgegeven verbruikswaarden van de autofabrikanten onhaalbaar zouden zijn bestrijd ik ten zeerste. Het feit dat ik de opgegeven verbruikswaarden 9 van de 10 keer haal zegt genoeg denk ik. Waarom de meeste andere autojournalisten de door de autofabrikant opgegeven verbruikswaarden niet halen snap ik wel. Zuinig rijden vereist veel oefening en dus veel tijd, en ook de testauto van binnen en van buiten leren kennen kost tijd. Niets gaat vanzelf en het duurde dan ook bijna een jaar voordat het me lukte om de door mij verzonnen zuinigheidsrit van bijna 70 km met 0 keer remmen te rijden. En nou komt het ongelofelijke want geloof het of niet maar vroeger leerde je tijdens de rijlessen om alleen te remmen als het echt nodig was zoals voor een zebrapad of stoplicht. Remmen voor of in een bocht is niets anders dan een fout van de bestuurder die op dat moment te hard rijdt. Als je op tijd het gas los laat hoef je niet te remmen, een kwestie van ver vooruit kijken en anticiperen meer niet. Het verhaal van niet remmen heb ik van meerdere kanten bevestigd gekregen, o.a. van de eigenaren van Burton en mijn zwager. Eigenlijk kan ik dan ook niet anders dan constateren dat het gros van de leaserijders en autojournalisten niet kunnen rijden. Het feit dat ik vrijwel altijd de opgegeven verbruikswaarden van een autofabrikant haal bewijst mijn gelijk.

Gekke dingetjes
1. Ik heb mijn iPod Touch eerst aangesloten via de Bluetooth maar dan kreeg ik geen playlist te zien. Daarna heb ik mijn iPod Touch aangesloten op de USB-ingang dan kreeg ik wel een playlist te zien, maar als ik de auto dan uitzette, later opnieuw instapte en hoorde ik de muziek uit de ingebouwde speaker van de iPod Touch en niet uit de luidsprekers. Als ik de iPod Touch daarna even uit de USB-ingang haalde en daarna weer aansloot kwam het geluid wel weer uit de luidsprekers. Vreemd en eerlijk gezegd behoorlijk irritant, maar ik heb werkelijk geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn!
Het audio-systeem van de Toyota Yaris Full Hybrid beviel me overigens uitstekend, zeker voor een auto van die prijs. Verder vind ik het mooie grote display erg handig voor het bekijken van de energiestromen, de playlist van mijn iPod Touch, de online weersverwachting, de NavSat, de parkeerhulpcamera etc.
2. Soms sprong de verbrandingsmotor wel eens aan nadat ik op de startknop had gedrukt, maar het gekke is nou dat er een verschil is tussen de P-stand en de N-stand. Als ik de auto 's ochtends met de koude start van de P-stand in de N-stand zette zag ik dat de rode en de groene pijl verdwenen op het display. Zette ik de versnellingsbak weer in de P-stand dan sprong de motor weer aan. Ik heb daar totaal geen verklaring voor want in beide standen staat de auto namelijk stil.

Bekijk ook:
Specificaties >>
Foto's >>